Sofie Aaldering: Chci tvořit věci, které nás nutí ptát se na původ materiálu

24 let – žije v Groessen, Nizozemí – módní a produktová designérka zaměřující se na pracovně náročné produkty, navrhuje ze sisalového vlákna a tylu - materiálů, kterým se svět rychlé módy vyhýbá, znát původ materiálu, se kterým pracuje je pro ni naprosto klíčové

sofieaaldering.com

Instagram Sofie Aaldering


Jako módní návrhářka kombinuješ neobvyklé materiály s těmi běžnými a vytváříš tak jedinečné módní kousky. Jak bys popsala svoji tvorbu?

Mé oblečení jsou pracovně náročné produkty, které ukazují, že materiál může být použit mnoha různými způsoby. 

Říkáš, že naše oblečení ztrácí část svého příběhu a zkušeností. Co tím vlastně myslíš?

Módní průmysl je o tom prodávat co nejvíc a co možná nejčastěji. Právě proto je mnoho oblečení tak levné a tak jednoduché. Tím, že se soustředím na unikátní a na práci náročné produkty, vracím oblečení jeho příběh a vytvářím prostor pro rozhovor s módou. Pro mě osobně to znamená vytvářet módní kousky, které jsou plné zkušeností a říkají víc než jedno slovo. 

“Soustředím se na unikátní a na práci náročné produkty, čímž vracím oblečení jeho příběh a vytvářím prostor pro rozhovor s módou.”

Kde se vzala tvoje fascinace materiálem?

Od dětství jsem trávila hodně času venku v přírodě. Už jako dítě jsem pořád něco tvořila rukama, které jsem tak měla hodně často, hodně špinavé. Pracovat rukama s různým materiálem, to jsem byla já. 

Vždy jsem se zajímala o různé materiály a během mého studia jsem mohla experimentovat a naprosto se své fascinaci materiálem oddat. Neustále zkouším nové věci, abych viděla, jak budou fungovat. A i když jsem spokojená, tak zkouším dál.  

Proč si myslíš, že materiál je často podhodnocován či nedoceněn na rozdíl od koncového produktu?

Celé to jde opět zpět k tomu, jak funguje módní průmysl. Jako firma chceš prodávat co možná nejvíce a zároveň mít co možná největší profit. Levné a na zpracování jednoduché materiály proto dávají smysl. Tradiční řetězová módní značka by nebyla schopná vyrábět oblečení ze sisalového vlákna, protože takový materiál potřebuje hodně přípravy už před tím, než ho lze vůbec použít. 

Jaký je tvůj oblíbený materiál a proč je pro tebe tak důležité vědět, odkud k nám přišel?

Mým oblíbeným materiálem je právě zmíněné sisalové vlákno. Když jsem s ním začala pracovat, znamenalo to pro mě velkou změnu, protože je to na použití vtipný a všestranný materiál. Můžu ho využít jako podpůrný materiál, ale když se plně rozplete, dokáže zároveň přidat zcela novou dimenzi.

Znát původ materiálu, se kterým pracuji, je pro mě naprosto klíčové. Pokud chceme z materiálu vytěžit jeho maximum, měli bychom vědět, jak se získává a co se s ním stalo, než se dostal k nám. Když to víme, jsme při práci s ním mnohem uvědomělejší a zároveň se touto cestou dozvíme vše i o udržitelnosti materiálu. 

“Chci tvořit oblečení, které nás nutí ptát se na původ materiálu.

Když se dívám na tvé oblečení, přemýšlím, jestli se tě lidé často ptají, z čeho je vyrobené?

Chci tvořit oblečení, které nás nutí ptát se na původ materiálu. Takže ano, lidé se ptají. Tyhle rozhovory s lidmi o sisalovém vlákně a tylu mám asi úplně nejraději. Je to materiál, kterému musíš věnovat skutečnou pozornost, ne jen jeden letmý pohled. Snažím se, aby v každém mém kousku byla tahle zvědavost. 
Během návrhu své závěrečné studijní kolekce jsem se trochu ztratila ve svých představách o oblečení. Proto jsem začala experimentovat i s textilním uměním. Pracovala jsem se stejnými materiály a nakonec se tento můj experiment s uměním promítl i v mé kolekci.

“Je to materiál, kterému musíš věnovat skutečnou pozornost, ne jen jeden letmý pohled. Snažím se, aby v každém mém kousku byla tahle zvědavost.”


Musím se tě zeptat už jen proto, že mám děti. Oblékala jsi i kultovní holandskou postavičku Miffy?

Ano, oblékla! V roce 2020 slavila Miffy už své 65 narozeniny a na její počest byli osloveni studenti módních oborů, aby pro ni vytvořili nové, neobvyklé šaty. Byl to skvělý projekt a bylo úžasné vidět, kolik nových šatů Miffy dostala!

Všechny fotografie © Sofie Aaldering


Previous
Previous

Future of jobs: Představivost je mix lidských zkušeností, emocí a kreativity

Next
Next

Zuzana Štefanides: Myslela jsem si, že když někdo něco prodává, tak to musí být dokonalé