Frameworks Berlin: Když se z rámu stane umění

Frameworks Berlin založila v roce 2014 Claire D’Orsay. Frameworks Berlin vdechuje starému řemeslu rámování obrazů nový náboj. Inspirují jej staré odzkoušené postupu, jednoduchost, odvážné ženy, neobvyklé materiály a nové možnosti. Pracují se vším od starých dveří, prkenných podlah, okenic či zrezavělých železných profilů. Udržitelnost je pro ně až na prvním místě. 

FrameworksBerlin.com

Frameworks Berlin Instagram

Pamatuji si, když jsem si koupila svůj první originální plakát ze sedmdesátých let. Byla jsem nadšená, že nešlo o žádnou repliku a že byl jenom můj. Ale o dva roky později byl stále ve stavu v jakém ke mně dorazil, srolovaný v tubusu. Proč? Zarámovat plakát by přeci nemělo být tak složité. Vše mi konečně začalo dávat větší smysl až v momentě, kdy jsem objevila Frameworks Berlin.

Frameworks Berlin vytváří udržitelné a zcela unikátní rámy v profesionálním provedení. Založila jej Claire D’Orsay již v roce 2014. Jejich práci naleznete v mnoha domovech, galeriích, muzeích, hotelech a na mnoha dalších místech. 

Po rozhovoru s Barbarou Fellmann, architektkou na volné noze a spoluvlastnicí Frameworks Berlin, jsem se o rámování obrazů dozvěděla víc, než jsem kdy doufala. 

Rámování obrazů má svůj původ v architektuře a to přímo v kostele a s ním spojených činností. Nástěnné malby a reliéfy byly ohraničeny sloupy a římsami tak, že se rám stal součástí architektury. V té době byl často vyroben z kamene.

Rámování obrazů má svůj původ v architektuře a to konkrétně v kostele a s ním spojených činností.

V období gotiky začala převládat velká okna, což znamenalo méně místa pro nástěnné malby a obrazy, proto došlo k jejich začlenění do interiéru kostela. Například sochy svatých obklopující oltář byly z důvodu stability zarámováni. Každý rám byl ručně vyroben a složitě dekorován. A barokní rámy, které se nám dnes zdají okázalé, byly zcela běžné.

S příchodem renesance se rámy přestěhovaly do domovů bohatých rodin a aristokratů, kde se hostům naskýtaly pohledy na pompézní rodinné portréty. Rámy se staly více dekorativním než architektonickým prvkem - chránily obrazy před poškozením i vlivy prostředí. 

Během 19. století rámy přesídlily od aristokratů do běžných domovů a staly se všem dostupným produktem. Nicméně ručně vyrobené rámy si stále uchovaly punc exkluzivity. Postupně se začal měnit i vkus a začátkem 20. let již méně znamenalo více.  

Rámařství je řemeslo, které se v čase měnilo a vyvíjelo, dodnes ale platí, že každý obraz je výrazně ovlivněn rámem, do kterého je zasazen.

Obraz je výrazně ovlivněn rámem, do kterého je zasazen.

Rámování nástěnných maleb a reliéfů patří minulosti. Dnes mluvíme o rámování udržitelným způsobem. Ale co si vlastně pod takovým udržitelným rámem představit?

“Pro nás udržitelnost znamená, že rám je zhotoven profesionálně, chrání obraz a majiteli bude sloužit dlouhou dobu. Používáme ocel místo hliníku, protože se tolik neohýbá a nerozbije se tak snadno. Udržitelnost znamená sklo místo plexiskla, protože se tak rychle nepoškrábe. Využití již jednou použitého dřeva místo nového či ruční výrobu místo Ikey, protože ta déle vydrží. To je udržitelnost,” vysvětluje Barbara.

Používáme ocel místo hliníku, protože se tolik neohýbá a nerozbije se tak snadno.

Udržitelnost znamená sklo místo plexiskla, protože se tak rychle nepoškrábe.

Využití již jednou použitého dřeva místo nového či ruční výrobu místo Ikey, protože ta déle vydrží.

To je udržitelnost.”

Někdo by mohl namítnout, co je na rámování tak komplikovaného? Vždyť každý rám má čtyři rohy, to přeci není žádná věda. Nicméně každá výrobna má svůj styl vycházející z různých postupů a období. “Řemeslo a kvalita provedení je stále stejná, ale styl, zkušenost a určitá forma zvědavosti je to, čím Frameworks Berlín vyniká,”říká Barbara a dodává: “Otevřenost a pohled z jiné perspektivy dávají naší práci nový náboj.”

“Většinu materiálu bereme od dvou, tří dodavatelů, které osobně známe, a oni po šesti letech přesně vědí, co se nám líbí a co potřebujeme. Ale i naši zákazníci nám sami přinášejí dveře či nás informují o zajímavém materiálu v jejich čtvrti.”

“Tím zatím nejvíc pozoruhodným materiálem, se kterým jsem pracovala, byla prkna z polské drůbeží farmy. Kyselost výkalů ve spojení s pohybem kuřecích nohou po dřevěných prknech vytvořily strukturu, která je nenapodobitelná,” poodhaluje Barbara a já přemýšlím, jak cool je její zkušenost. 

“Tím zatím nejvíc pozoruhodným materiálem, se kterým jsem pracovala, byla prkna z polské drůbeží farmy. Kyselost výkalů ve spojení s pohybem kuřecích nohou po dřevěných prknech vytvořily strukturu, která je nenapodobitelná.”

Způsob, jakým Barbara mluví o rámech a její vášeň pro toto staré řemeslo mi pomalu otevírají oči. Vtáhla mě do svého světa a já se na rámování dívám jinýma očima, těma jejíma. Baví mě, že něco, nad čím bych se více nezamyslela, mě nadchlo. V dnešním světě, kde má každý tendenci soustředit se pouze na vlastní “obraz” vidění světa je osvěžující chvíli poslouchat a nechat se inspirovat. 

Dříve, když jsem potřebovala pověsit obraz na zeď, jsem si řekla: “Potřebuji rám, jakýkoliv rám.” Dál jsem o tom nepřemýšlela. Postupně mi začalo více záležet na jeho podobě a původu. A teď bych řekla, že jsem “rámový nadšenec”. 

“Rám ti nejen pomůže dostat tvůj obraz na zeď, ale zároveň ho chrání před stárnutím, blednutím a poškozením. Kvalitní provedení rámu a použitý materiál hrají velkou roli při nakládání s uměním,” říká Barbara. 

Zajímalo mě také, co lidé rámují ze všeho nejvíce. Barbara říká, že více a více mladých lidí kupuje umění. Umění nemusí být drahé. Jde o kousek, který je jim blízký a oni cítí, že potřebuje kvalitní rám. Barbara to krásně shrnuje v jedné větě, když říká: “Vše, co v sobě skrývá osobní hodnotu, by mělo být řádně zarámováno."

“Vše, co v sobě skrývá osobní hodnotu, by mělo být řádně zarámováno.“

Takže pokud máte doma umělecký kousek, který je hodně osobní a je stále opřený o zeď, v tubusu či  rámu, který mu nedává vyniknout, je na čase ho pořádně zarámovat. Pokud do toho půjdete, zamyslete se nad kvalitou provedení a materiály, které by mohly být použity. Ať je váš rám tentokrát tak trochu jiný. 

“Nevnímám úspěch jako něco, co přichází s číslem.”

Frameworks Berlin je nejen vášeň, ale i business. Business, který má ve svém srdci udržitelnost, odlišnost a kvalitu. “Klienti, kteří nás kontaktují, si toho jsou vědomi. Oceňují náš přístup a hledají autenticitu,” vysvětluje Barbara.

Mluvíme-li o podnikání, většinou za nás mluví především čísla. Mnohem zajímavější mi přijde soustředit se na emoce a vášeň, které jsou za každým projektem. Když jsem Barbaře položila poslední, trochu osobní otázku: “Jestli se cítí úspěšná?”, její odpověď mi vykouzlila úsměv na tváři.

“Jsme business se všemi odpovědnostmi, které se s ním pojí, ale já nevnímám úspěch jako něco, co přichází s číslem. Pro mě úspěch znamená, že mohu dělat to, co mi jde a přináší mi radost.”


Previous
Previous

Malou Cornet: Sním o tom, aby svět už naše knihy nepotřeboval

Next
Next

Mustard: Sestry, se kterými si zamilujete kovové šatní skříňky